Hallå i stugan! Jag tänkte börja blogga igen, lite smått iallafall.

Inte hänt något särskilt, jag har flyttat hem igen, Tyra skadade sig, men är frisk igen, och ja, vi har börjat träna och gått fina härliga promenader.

Det är synd att jag missat vilken härlig attityd Tyra har i träningen, hon verkligen älskar att jobba och använda hjärnan, trots att hon är lite trög.
I lydnaden så jobbar vi upp attityden, vi försöker ha så roligt som möjligt. Vi tränar upp följsamheten, FF, läggande under gång och inkallning. Jag vill ha en bättre position, så det är något vi ska börja rikta oss in på mera nu.
Hur har ni tränat in positionen? De flesta jag känner att kört med kloss, någon som kört på något annat sätt?

Vi har börjat om med skvallerträningen också! Eller inte börjat om, men vi har tagit upp det igen. Hon snappade upp det rätt bra, men fan vilket misstag jag gjort. Eller jag har ju en jäkligt smart hund iallafall. När vi gick på kurs för skvallerträning så sa instruktören att jag skulle slänga godis på marken. Det gjorde jag, och fortsatte med det. Nu är  hon skvallerhund.. men hon skvallrar inte för mig - utan för marken! Hon verkligen stannar upp och trots inkallning så väntar hon på att det ska ploppa ur en godis från marken.. Någon som vet hur jag ska göra för att hon ska skvallra för MIG och inte för marken?
Är det bara att börja om och bara låta henne ta godis från handen?


3/13/2013 12:27:58 am

Jag skulle nog börja ge godis från handen, om hon är oförsiktig och du är rädd om fingrarna så kan du ju alltid prova typ skinkost på tub :)
Det är så lustigt med den här typen av hundar, jag upplever dom faktiskt som väldigt arbetsglada - däremot är dom ju inte så kvicka på att faktiskt lära sig ;P

Reply
3/13/2013 12:33:39 am

Sv: Jodå, här är det full vinter :)

Reply



Leave a Reply.